Kesilapan Menguruskan Pekerja
Anda seorang pengurus yang kurang atau tidak disukai oleh pekerja anda?
Atau, anda seorang pekerja yang kurang atau tidak suka kepada pengurus
(bos) anda? Jika anda seorang pengurus, kenapakah agaknya pekerja anda
kurang atau tidak suka dengan anda? Jika anda seorang pekerja, apa pula
sebabnya anda kurang atau tidak suka kepada pengurus (bos) anda itu?
Menurut kajian, kebanyakan pekerja-pekerja yang berhenti di sesebuah
syarikat bukanlah kerana bermasalah dengan syarikat tersebut tetapi
berpunca daripada cara pengurusan yang lemah, tidak cekap dan sering
melakukan kesilapan. Dalam erti kata lainnya, pekerja meninggalkan si
pengurus dan bukannya pekerjaan mereka ataupun syarikat.
Ramai pengurus kekurangan pengetahuan dan latihan asas bagaimana untuk
mengurus jabatan atau memimpin kakitangan mereka. Yang lebih
membimbangkan, kebanyakan mereka tidak memiliki nilai-nilai sensitiviti
dan kesedaran yang diperlukan untuk berinteraksi secara efektif dengan
pekerja-pekerja atau orang lain.
Skill-skill dan teknik-teknik pengurusan memang mudah untuk diajar
tetapi penerapan nilai-nilai murni, kepercayaan dan sikap positif adalah
sesuatu yang amat sukar untuk diajar dan sudah tentulah juga sukar buat
pengurus untuk mempelajarinya. Begitupun, elemen-elemen inilah yang
menjadi teras untuk menjadikan seseorang pengurus itu berjaya atau gagal
di dalam aspek pengurusannya kerana pengurus dan cara-cara bagaimana
untuk mengurus sesuatu jabatan serta membimbing kakitangannya merupakan
pemangkin kepada keberkesanan operasi sesebuah jabatan atau syarikat.
Kebiasaannya, di antara syarat-syarat yang diperlukan untuk memikul
tanggungjawab sebagai pengurus sesuatu jabatan atau tugasan bukan sahaja
fokus kepada pengetahuan seseorang untuk melaksanakan fungsi-fungsi
teras pekerjaan tersebut, bahkan juga karekter, sifat-sifat dan
ciri-ciri keperibadian positif atau kebolehan "soft skills" menjadi
sesuatu yang amat perlu untuk diambil-kira. Oleh itu, pemilihan atau
perlantikan seseorang pengurus perlu berlandaskan kepada keupayaannya di
dalam aspek-aspek pengurusan serta juga keserasiannya untuk bersatu
dengan budaya syarikat di mana sesorang itu harus menunjukkan
nilai-nilai murni, kepercayaan, sikap positif dan ciri-ciri pekerjaannya
yang sejajar dengan budaya orang lain di dalam syarikat tersebut.
Terus terang ambo seorang pekerja. Alhamdulillah ambo menpunyai bos yg terbaik (buat masa ini) , dan ambo juga mempunyai teman sekerja yg sangat membantu. Namun sekiranya anda dilayan seperti dibawah maka pengurusan anda sebenarnya dalam masalah dan perlu diperbaiki. Bagi pengurus senarai ini mungkin dapat membantu anda agar pengurusan anda lebih efektif selepas ini.
Berikut adalah beberapa kesilapan yang sering dilakukan oleh seseorang
pengurus yang patut menjadi perhatian sesebuah organisasi atau syarikat
untuk cuba dielakkan:
Kegagalan untuk melayan atau melihat kakitangannya sebagai seorang manusia.
Bunyinya agak keras tetapi itulah hakikat yang sebenar dan sering
terjadi. Kakitangan atau para pekerja bukanlah robot, mesin atau
peralatan yang tiada mempunyai perasaan. Oleh itu, mewujudkan
perhubungan yang baik dengan para pekerja merupakan faktor utama di
dalam sistem pengurusan.
Kegagalan untuk memberi arahan yang jelas. Pengurus seharusnya
tahu untuk menetapkan piawaian yang sesuai kepada setiap tugasan agar
setiap pekeja di bawahnya tahu dan faham serta melakukan tugasan
tersebut sepertimana yang diinginkannya. Contohnya, dengan menjadikan
setiap tugasan suatu prioriti bakal membuatkan pekerjanya merasakan
tiada sebenarnya tugasan yang mejadi prioriti. Mereka juga
berkemungkinan tidak tahu samada tugasan yang mereka lakukan telah
mencapai apa yang disasarkan. Sekadar memberi arahan tanpa membimbing
pekerja bagaimana untuk melakukan sesuatu tugasan tersebut menghasilkan
keputusan yang bercelaru.
Kegagalan untuk mempercayai. Apabila seseorang pengurus tidak
percaya akan kebolehan pekerjanya melakukan sesuatu tugasan, bukan
sahaja akan menimbulkan rasa tidak senang kepada para pekerja malah ia
akan menambah berat tanggungjawab yang telah sedia dipikul seperti
membuat pemeriksaan berterusan, menegur setiap kali pekerja melakukan
kesilapan serta memantau setiap inci pergerakan mereka agar dapat
mengetahui apa sebenarnya yang mereka lakukan setiap masa dan ketika.
Kegagalan untuk mendengar dan menghargai pendapat pekerja. Mendengar dan reaktif dengan apa yang diperkatakan oleh orang lain merupakan elemen utama di dalam skil pengurusan.
Membuat keputusan dan kemudian barulah meminta input dari pekerja.
Mungkin tindakan itu boleh mengabui mata sebahgian para pekerja tetapi
bagi pekerja yang bagus akan rasa tertipu dan diperbodohkan. Jika
berterusan, ada kemungkinan tiada cadangan atau idea-idea bernas untuk
kemajuan syarikat yang mereka akan ajukan kerna menganggap semuanya akan
hanya di"tong-sampahkan" oleh pengurus yang mempunyai 100% kuasa veto.
Kegagalan untuk bertindak pantas ke atas sesuatu masalah.
Menganggap bahawa setiap masalah akan hilang atau selesai dengan
sendirinya apabila tidak diendahkan berkemungkinan besar bakal menjadi
bom jangka yang bakal memusnahkan syarikat seperti krisis-krisis dalaman
khasnya yang melibatkan konflik perhubungan sesama pekerja. Campur
tangan secara pro-aktif dari seseorang pengurus adalah amat dituntut.
Kegagalan untuk berkomunikasi secara effektif. Kadang-kadang
lebih suka untuk menyimpan sesuatu maklumat penting untuk diri sendiri.
Bertanyakan atau meminta pendapat dan idea-idea bernas daripada para
pekerja tetapi gagal untuk melaksanakan idea-idea tersebut. Malah tidak
memberikan sebarang feedback terhadap idea-idea tersebut samada ianya
diterima dan jika ditolak, berat benar untuk memberikan seba-seba
mengapa ianya ditolak.
Mengamalkan dasar favoritism. Seseorang pengurus tidak semestinya
memberi layanan yang sama kepada setiap orang pekerjanya tetapi si
pengurus perlu tahu untuk bertindak supaya setiap pekerjanya merasakan
diri mereka dilayan sama rata.
Menyalahkan pekerja di atas setiap kegagalan. Ini merupakan salah
satu tindakan yang seringkali diamalkan oleh seorang pengurus yang
gagal, takut kehilangan kuasanya, khuatir kehilangan pekerjaannya dan
hanya fokus menjaga "bontot" sendiri. Dari bersikap bertanggungjawab
terhadap sesuatu kegagalan di jabatannya, dia lebih suka mencari kambing
hitam untuk dipersalahkan atau menyalahkan pekerja dengan alasan
prestasi mereka yang tidak bagus.
Sudah menjadi perkara biasa bila kita diatas, kita akan memandang rendah pada yg dibawah.
Semoga kita tidak tergolong di kalangan golongan tersebut. Peringatan buat ambo jugak,..
Insyaallah mana tau mungkin pada masa hadapan ambo pulak boleh jadi pengurus untuk perniagaan ambo sendiri.
(;-P imaginasi terlebih sudah,..)
No comments:
Post a Comment