Wednesday, February 5, 2014

Menghentikan Tangisan Bayi

Menghentikan Tangisan Bayi

Ambo tercuit utk berkongsi punca dan cara menghentikan tangisan baby ni sebab agak terkilan dgn sesetengah individu yang melulu meletakkan kesalahan bayi menangis secara berterusan berpunca dari ibu bapa tidak pandai menjaga anak.
Terutama si mama yg dipersalahkan kauukauu!! -_________-
(emo pulak ambo T_T, ada perasaan rupanya,..)

"Anak mung ni nangis sebab kembung, mung makan tak jaga".
Selain itu "Anak mung kena sampuk dgn hantu ni". Itulah ayat yg selalu mama-mama dengarkan? Setuju tak?
 Ayat tuduhan melulu yg dilemparkan tanpa dipastikan dahulu punca-punca lain kenapa bayi menangis.

Apa yg perlu diketahui, menangis adalah komunikasi pertama yg dikuasai oleh anak anda.
Dengan tangisan bayi menyampaikan message tertentu kepada ibu bapa.
Apa yang perlu diketahui, tangisan adalah cara komunikasi pertama dikuasai bayi. Dengan tangisan, bayi menyampaikan keinginan dan keperluannya secara efektif. - See more at: http://mobile.hmetro.com.my/articles/Fahamitangisanbayi/Article#sthash.tnDGtQLF.dpuf
Apa yang perlu diketahui, tangisan adalah cara komunikasi pertama dikuasai bayi. Dengan tangisan, bayi menyampaikan keinginan dan keperluannya secara efektif. - See more at: http://mobile.hmetro.com.my/articles/Fahamitangisanbayi/Article#sthash.tnDGtQLF.dpuf
Apa yang perlu diketahui, tangisan adalah cara komunikasi pertama dikuasai bayi. Dengan tangisan, bayi menyampaikan keinginan dan keperluannya secara efektif. - See more at: http://mobile.hmetro.com.my/articles/Fahamitangisanbayi/Article#sthash.tnDGtQLF.dpuf

Sepatutnya kita cuba pastikan dahulu antara punca baby menangis.
Adakah kerana lapar, keletihan, mahukan belaian o pelukan, o adakah bayi terkejut kerana bunyi bising atau sentuhan yang mengejut, berasa gayat apabila pakaiannya dibuka, berasa terlalu sejuk, panas, sakit atau tidak selesa misalnya kerana ruam lampin. 

Sekiranya kita sudah pastikan segala punca diatas penyebab bayi menangis so kita kenalah buat apa yg patut seperti tukar lampin, ubah suhu aircond ke suhu yg bersesuian 25-26'C, peluk bayi utk menenangkan, o jauhkan bayi anda dari kesesakan org ramai yg mengakibatkan baby anda tidak tenteram o kepanasan n seangkatan dgnnya yg sepatutnya dibuat.

 Azim Merengek

Sekiranya bayi anda masih menangis selepas segala usaha dilakukan kerana punca diatas, barulah kita boleh meletakkan kemungkinan baby anda terkena Colic.
Segera bawa ke hospital utk pengesahan.

Menurut dari website http://www.al-islamhospital.com.my, baby menangis dengan lama adalah disebabkan Colic (Sawan Tangis / Kembung)

Untuk mententeramkan bayi yang menangis, katanya ibu bapa perlu belajar memahami keperluan bayi, gerak-geri dan tindak balasnya. Tidak semua bayi boleh ditenteramkan dengan cara yang sama. Ada bayi mudah ditenteramkan, ada bayi yang sukar berhenti menangis. Ibu bapa perlu tahu kebanyakan bayi akan berhenti menangis selepas dibelai beberapa ketika. Namun, ada segelintir bayi yang akan menangis terlalu lama dan sukar untuk ditenteramkan,” katanya. Dr Noor Aziah berkata, apabila bayi menangis terlalu lama tanpa sebab, sukar dipujuk malah pemeriksaan doktor mendapati bayi tidak mengalami sebarang penyakit, masalah ini dikenali sebagai ‘colic’.

“Dalam bahasa kita, keadaan ini kerap digelar sawan tangis dan sebanyak 20 peratus bayi yang baru lahir dan mencecah usia empat bulan akan menghadapi masalah colic,” katanya.

Justeru, katanya sememangnya sawan tangis boleh dianggap perkara yang biasa berlaku pada bayi. Bagaimanapun, setiap kali berlaku, ia cukup menggusarkan ibu bapa, lebih-lebih lagi jika ia berlaku melebihi tiga jam hampir setiap hari. Dr Noor Aziah berkata, colic, sawan tangis atau kembung perut merujuk pada tangisan yang lama atau kerap. Namun, maksud ini sangat subjektif dan toleransi ibu bapa terhadap tangisan bayi juga berbeza.

“Bagi sebahagian kita, tangisan melebihi beberapa minit sudah dikira cukup lama. Bagi yang lain pula tangisan bayi melebihi beberapa jam akan mula mencemaskan. Dari sudut kajian, saintis mengambil kira tangisan yang berterusan melebihi dua hingga tiga jam sehari dan berlaku melebihi tiga kali seminggu sebagai tangisan ‘colic’.

Faktor
Tiada ketahui punca utama masalah colic. Bayi colic biasanya kerap membuang angin sama ada kentut atau sendawa selepas menangis. Bagaimanapun, ada kajian menunjukkan kekerapan membuang angin itu disebabkan bayi banyak menelan udara ketika menangis.
Ada berpendapat usus bayi kurang matang dan belum berfungsi dengan baik menyebabkan colic kerap berlaku di bawah usia enam bulan. Colic dikatakan berasal daripada sistem saraf yang kurang matang. Justeru, bayi lebih mudah teruja dan tidak berupaya meleraikan tangisannya setelah mula menangis.
Bayi akan lebih terganggu oleh bunyi bising seperti televisyen, telefon atau suasana dan bunyi-bunyian yang asing. Pendedahan lebih banyak kepada bunyi akan menyebabkan bayi mengalami colic.
Pemakanan ibu yang menyusu badan juga kerap dikaitkan punca colic. Misalnya, sesetengah jenis makanan menyebabkan pengeluaran gas atau angin yang menyebabkan bayi kembung atau colic. Bagaimanapun, tiada bukti yang jelas membuktikan pendapat ini kerana tiada makanan khusus yang menyebabkan colic.
Ada juga teori yang mengatakan bahawa kurang ikatan di antara ibu dan bayi (poor maternal bonding) menyebabkan colic. Bagaimanapun, kajian membuktikan bahawa ikatan ibu dan bayi tiada kaitan dengan colic. Colic tetap berlaku walaupun ikatan perhubungan ibu dan anak sangat erat manakala ibu yang kurang erat dan prihatin pada bayinya jarang berhadapan dengan masalah bayi engalami colic.

Dalam masyarakat kita utk menghentikan bayi menangis masih ada yg mengamalkan melambung bayi tinggi-tinggi, menjerit utk mengejutkan baby, n menggoncangkan bayi dgn kasar.
Sepatutnya kita kena lebih menghormati bayi yg menangis dgn "hear" not "listen".

Dalam bahasa Inggeris, perkataan “listen” dan “hear”  membawa maksud yang sangat berbeza.
Ambo meringkaskan  “listen” membawa maksud mendengar manakala “hear” bermaksud memasang telinga atau mengamati.
Tangisan bayi membawa maksud tertentu dan mama n papa haruslah lebih peka.
Tangisan seperti merengek menunjukkan anak memerlukan pelukan dan dimanja, o tidak selesa, letih n mengantuk ataupun lapar o dahaga.
Tangisan yg keras menunjukkan anak sedang marah, dalam kesakitan, rimas, ketakutan ataupun terkejut.

Ini artical yg di copy oleh ambo dari http://pama.karangkraf.com.
Sindrom bayi digoncang (Shaken Baby Syndrome)atau SBS adalah sebab utama kematian bayi dalam kes trauma kecederaan kepala (Abusive Head Trauma, AHT). Di anggarkan lebih 300 bayi mati akibat digoncang setiap tahun di USA. Puncanya? Bayi digoncang secara ganas oleh orang dewasa yang tidak tahan berhadapan tangisan bayi. Maka, pada 1990, The National Centre on Shaken Baby Syndrome (NCSBS) ditubuhkan dengan tujuan mendidik dan melatih ibubapa serta para professional, menjalankan kajian bagi membanteras penggoncangan dan penderaan bayi di USA. Sehingga kini, NCSBS merupakan satu-satunya badan bukan kerajaan di dunia yangmemperjuangkan kes penderaan bayi/kanak-kanak SBS.
 
Sebagai contoh, Dr Harvey Karp, seorang pakar kanak-kanak Amerika,sangat terkenal kerana membangunkan teknik 5S untuk mententeramkan bayi: Swaddle (balut), Swing( goyang),Shush (membuat bunyi Shhh..), Suck (menghisap sesuatu) dan Side/Stomach Position (baringkan bayi pada sisi atau perutnya).

Disudut yang lain pula, inovasi ciptaan alatan atau bahan bantuan mententeramkan tangisan bayi mengambil tempat. Dari CD bunyi-bunyian menghampiri bunyian didalam rahim ibu yang amat digemari bayi, bantal, kerusi goyang hinggalah ubat berasaskan herba.

 Atas pengalaman ambo sendiri, baby Azim ada 2 3 kali menangis tempoh agak panjang.
Masa tu masih di consider baru memasuki dunia baru sebagai mama n didedahkan dgn pelbagai teknik-teknik dari ramai yg berpengalaman.
Tips yg munasabah ambo ikut, tapi tips yg kurang munasabah ambo angguk-angguk jela.
(amik hati, ambo ni bukan orang terus membidas orang kalau tak setuju. nak hidup aman cari kawan, jangan cari musuh) 
-..-

Jangan biarkan bayi menangis sendiri lebih dari 15 minit.
Menurut Dr. Penelope Leach, penulis buku Your Baby And Child: From Birth To Age Five, bayi yang stress dan dibiarkan menangis lama, berisiko mengalami masalah psikologi di kemudian hari, misalnya boleh mengalami kesulitan belajar.


Tips dari pengalaman ambo utk menghilangkan tangisan baby: 
(setiap bayi adalah berbeza, jadi ataupun tak itu bergantung kepada bayi tersebut)
 
  •   Baby merengek terus sumbat puting takut baby lapar, jangan dibiar lama-lama nanti jadi habit lapar je terus merengek bukan meminta. Baby azim meminta dengan menyenget n memuncungkan mulutnya sambil mengiling kepala masa 1-3 bulan. Selepas tu dah start gesek-gesek muka kat dada kalau lapar. Tapi kalau baby menolak utk menetek? Masuk cara seterusnya,..
  •  
  • Check pampers baby ada 'unk unk' tak, if tak unk unk maybe pampers penuh dgn 'wee wee'. Tukarkan ok. If masa tukarkan pampers ada melecet, sila basuh bersih-bersih n sapukan cream nappy rush sebelum melecet tersebut lagi teruk. Jangan jangan jangan dibiarkan. Tapi dah tukar masih menangis, masuk bab seterusnya,...
  •  
  • Peluk baby erat-erat kat dada. Baby ambo tak suka dibedung so pelukan dapat buatkan baby rasa selamat dan aman. Berbual dgn baby dalam pelukan dgn suara yg lembut, berselawat dgn perlahan-lahan. Selalunya baby Azim terus ok. Tapi kalau tak ok jugak teruskan babak seterusnya,...
  •  
  • Adakah baby ambo sakit? Baby ketika sakit suka merengek sebab tidak selesa. Check perut baby kembung ke tak. If kembung urut perlahan-lahan dengan minyak kayu putih o apa saja brand yg u guna kat perut baby dgn urutan melawan arah jam. Check suhu baby, yg tak ada termometer, check dahi baby guna belakang tangan bukan tapak tangan k. Kalau baby batuk sapukan Viks Blossom didada, dibelakang n dileher. Sekiranya baby selsema pastikan baby boleh bernafas. Sedut hingus baby dgn penyedut hingus baby, siapa yg ada penyedut tersebut sila sedut guna mulut ye. Pastu jumpa doctor n mitak ubat,... Next,..
  •  
  • Check telinga n hidung baby sejuk tak. Maybe kerana sejuk baby merengek. Selimutkan o tukar baju yg lebih tebal n berlengan n berseluar panjang. If baby berpeluh bukakan selimut n tukar baju baby yg lebih nipis. Semasa baju ditukar selalunya baby menangis adalah perkara biasa kerana rasa gayat n tak selamat so selepas tukar baju baby peluk baby erat-erat k. Tapi selepas tukar pun menangis so next step,...
  •  
  • Check setiap inci badan baby anda ada kesan gigitan kemerahan ke tak. If ada kemerahan sapukan minyak kayu putih, tylon o so on. Sekiranya ada lebam, bengkak o luka, boleh sapu dgn minyak gamat dulu n bawa ke klinik utk pastikan tiada kecederaan yg lebih serius. Tapi baby merengek juga sekiranya tiada kecederaan o kegatalan, next,...
  •  
  • Baby ambo penat n mengantuk pun merengek juga. Cuba tidurkan baby anda dengan cara tersendiri. Jadi bila kita consistently dgn cara yg sama utk tidurkan baby kita next time baby kita akan paham sekiranya kita lakukan perkara tersebut bermakna kita nak dia berehat n tidur. Sesetengah orang letakkan baby dibuaian, ada yg letakkan baby dibahu n dodoikan, tapi ambo sejak baby ambo dilahirkan ambo letak atas tilam, bagi milk n tepukkan bontot je, pastu bernafas consisten macam kita tidur berdekatan baby sampai dia tertidur. Menangis jugak maka seterusnya,...
  •  
  • Baby ambo kebosanan. Bawa baby bermain o berjalan-jalan. Berjalan-jalan depan rumah pun bole.
  •  
  • Sekiranya baby anda menangis tiba-tiba ditempat yg ramai orang, jauhkan baby anda dari kelompok tersebut sehingga baby anda berteneng n start masuk ke kelompok tersebut perlahan-lahan.
  •  
  • Sekiranya keluar dari rumah amalkan bacaan Al-Fatihah, 3 Kul n Selawat banyak-banyak-BANYAK utk baby
  •  
Kepada mama papa yg membaca jangan sesekali give up kat anak sekiranya anak tidak mahu berhenti menangis.
Banyak-banyakkan bersabar.
Sikit-sikit, lama-lama berhenti juga menangis baby kesayangan pembaca yg bersabar.
Just perlu explore di mana kehendak dan keperluan anak okey,.. ;-)

No comments:

Post a Comment